oto I owo

Przedstawienie

Posted in miniatury literackie by hajton on 4 grudnia 2010

Zaczęło się nietypowo. Cały teatr – wraz z widownią i kuluarami – okazywał się wielką sceną, na której w nieregularnym rytmie pojawiali się aktorzy i widzowie. Koncepcja była czytelna; wymieszanie obu, niezbędnych do utworzenia teatralnego widowiska, stron odbierało im tradycyjne znaczenia. Bycie aktorem lub widzem stawało się na równi prawdopodobne. 

W pewnej chwili, środkiem przestrzeni majestatycznie przepłynęła karoca zaprzęgnięta w szóstkę koni. Tuż za śmignął ekspresowy, dwunastokonny powóz, który minął ją błyskawicznie, po czym rozprysł się na miliony złotych iskier.

Widowisko nabierało rozmachu, a choć kierunek scenicznych działań nie został określony, obecnym zaczęło udzielać się podniecenie faktem uczestnictwa w spektaklu bez precedensu. Falujący tłum zaczął teraz organizować się w mniejsze grupki, bez reszty pochłonięte dyskusją – a może odgrywaniem ról – w swoim gronie. Scenariusz okazywał się niepotrzebny, podobnie jak i reżyser, którego twórczej nieobecności nikt zgoła nie zauważał.

Wówczas dostrzegłem człowieka, który obdarzył mnie uwagą w tym samym momencie.

– Przyjechałem prosto z Meksyku – rzucił, jakby miało to jakiekolwiek znaczenie. – Moim zadaniem jest tłumaczenie panu poszczególnych segmentów przedstawienia oraz dbanie, aby znajdował się pan zawsze we właściwej części sceny.

– A jaka rola mnie przypada? – Pojawienie się Meksykanina odbierało widowisku pozory szaleńczej improwizacji, zabarwiając je dodatkowo surrealizmem, ale i dowodząc, że ktoś czuwa nad całością.

– Dokładnie taka sama.

– Ale… – pytanie, w którym chciałem zawrzeć cały ogrom zdziwienia, ugrzęzło mi w gardle. Wgryzałem się w poduszkę, która była jedynym świadkiem moich nocnych zmagań.

Tagged with: , ,

Skomentuj

